بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، خطرات قلبی را دست کم می‌گیرند

13 دسامبر2016- بر اساس یک مطالعه‌ی جهانی، بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2،خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی را دست کم می‌گیرند. محققان توصیه می‌کنند راههای جدیدی برای شناسایی  علت این برداشتهای ناصحیح و مغرضانه به منظور تشویق افراد به پایبندی به درمانها باید ابداع نمود.

محققان مرکز تحقیقات اقتصاد سلامت در دانشگاه آکسفورد با آنالیز داده‌های 18 مطالعه به ارزیابی درک بیماران بالغ مبتلا به دیابت نوع 2، از خطر عوارض قلبی این بیماری پرداختند. بیمارانی از انگلستان، آمریکا، استرالیا، پاکستان، اسپانیا و هلند در این تحقیق شرکت داشتند. همه ی مطالعات در فاصله‌ی سالهای 2002 تا 2014 انجام شده بود.

در سه مطالعه از این مطالعات مشخص گردید هیچ ترازی بین خطر محاسبه شده‌ی ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا مرگ به این دلیل با درک بیماران از این موضوع وجود ندارد، درحالیکه در سایر تحقیقات مشخص گردید تعداد کمی از اقلیت‌های قومی دارای درک پایین تری از خطر عوارض قلبی دیابت اما خوش بینی بالاتری از اجتناب از ابتلا به عوارض قلبی دیابت هستند.

 محققان می‌گویند: این نتایج به روشنی بیانگر فقدان آگاهی در مورد خطر عوارض قلبی مرتبط با دیابت است.

 در یک مصاحبه‌ی متمرکز بر گروه‌ها مشخص گردید افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب درک پایینی از ارتباط بین عوامل خطر مرتبط با دیابت و بیماریهای قلبی عروقی (CVD) دارند. در دو مصاحبه‌ی نیمه ساختارمند که به منظور بررسی نگرش افراد در مورد خطر CVDدر طول زندگی در دو جمعیت مختلف(بالغین سفید پوست وسیاه پوست) انجام گردید، مشخص شد که نسبت قابل توجهی از افراد حتی از این خطر که آنها را تهدید می‌کندف بی اطلاع هستند.

در این مطالعه که بزرگترین تحقیق در این زمینه است مشخص گردید که 70 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 درکی از افزایش خطر CVDمرتبط با بیماری دیابت ندارند.

 پرفسور Rouyard وهمکارانش توصیه می ‌کنند که یک نمره‌ی ادراک خطر باید در پرسشنامه ها در نظر گرفته شود، بدین ترتیب می توان شرکت کنندگانی را که از خطرات قلبی عروقی مرتبط با دیابت اطلاعی ندارد، شناسایی نمود و آنها را در مورد این خطرات و چگونگی بروزعوارض مرتبط با دیابت آگاه نمود.

محققان نتیجه گیری نمودند که آنها به تحقیقات بیشتری درآینده برای شناسایی روشهای عملی بهتری برای تصحیح بایاس در ادراک این خطرات به منظور تشویق رفتارهای خود مراقبتی و پاییندی به درمان نیاز دارند. نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetic Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/adults-with-type-2-diabetes-tend-to-underestimate-heart-risks,-study-says-97089097.html